Hem / Prayer Works / När Gud verkar tyst – men håller på att svara

När Gud verkar tyst – men håller på att svara

När Gud verkar tyst – men håller på att svara

Ibland ber man. Och ingenting händer.

Det är kanske en av de svåraste sakerna med tron. Inte att be när allt känns lätt, utan att fortsätta be när man inte får något tydligt svar. När mobilen är tyst. När situationen inte förändras. Och när man undrar om Gud ens lyssnar.

Många känner igen sig i det. Man står inför framtiden, skolan, jobbet, relationerna, psykisk press eller beslut som känns större än man själv. Man ber ”Gud, hjälp mig”… Men dagarna går, och det verkar som om himlen är stängd.

Guds tystnad betyder inte Guds frånvaro

I en berättelse från ungdomstidningen Insidan >> beskriver Tilda Alfredsson hur livet efter gymnasiet blev tyngre än väntat. En arbetsplats som först kanske verkade som ett steg framåt blev istället något som tog kraft och glädje. Till slut blev situationen så svår att hon behövde komma därifrån. Då bad hon Gud om hjälp.

Men svaret kom inte direkt. Det kändes inte som att Gud gjorde något. Det var bara väntan, oro och frågetecken.

Sedan hände något oväntat. Ett telefonsamtal kom. En ny möjlighet öppnades. Ett jobb på en annan plats. Ett steg som både skrämde och lockade, eftersom det också innebar att lämna det trygga och välkända.

Och där mitt i det oväntade, började Tilda ana att Gud kanske inte hade varit tyst av ointresse. Han hade inte glömt, eller vänt bort blicken. Han hade bara svarat på ett sätt och i en tid som hon själv inte hade kunnat planera.

Det är ofta så bönesvar ser ut

Inte alltid som en blixt från himlen. Inte alltid som en snabb lösning. Ibland kommer svaret som en öppnad dörr, ett samtal, en människa, en ny riktning eller ett mod man inte trodde att man hade.

Det betyder inte att allt svårt automatiskt blir enkelt. Att följa Guds ledning kan fortfarande kännas läskigt. Ibland innebär det att ta ett steg ut ur det invanda. Ibland måste man våga lämna något som inte längre ger liv, även om man inte vet exakt hur allt ska bli.

Men berättelsen påminner oss om något viktigt…

Gud hör även när vi inte känner det

Det är lätt att tro att Gud bara är nära när vi får snabba svar. Men Bibeln visar gång på gång att Gud också är nära i väntan. Han är inte stressad. Han är inte sen. Och Gud arbetar ofta djupare än vad vi själva förstår.

Kanske ber du just nu om något som ännu inte har förändrats. Kanske väntar du på ett besked, en öppning, en vän, ett svar eller en väg framåt.

Då är detta en påminnelse till dig:

Fortsätt prata med Gud, och fortsätt vara ärlig. Fortsätt lägga fram din oro, din trötthet och dina frågor. Gud blir inte rädd för dina känslor. Han tappar inte bort dig bara för att du inte hör hans röst just nu.

I Jesaja bok beskrivs Gud som den som tar oss vid handen och säger att vi inte behöver vara rädda, eftersom han hjälper oss. Detta är inte ett löfte om att livet alltid blir lätt. Men det är ett löfte om att du inte är ensam. Och ibland när du ser tillbaka, kan du upptäcka det som var omöjligt att se mitt i allt…

Gud hörde dig hela tiden.

För jag är Herren din Gud som tar din högra hand och säger till dig: Var inte rädd, jag hjälper dig. /Jesaja‬ ‭41:13‬


Har du en fråga, tanke eller bara behöver någon att snacka med?

Chatta med oss, eller kommentera inlägget längre ner på sidan – vi svarar så fort vi kan.
Du kan även mejla JesusPeople.se@gmail.com
och messa till 072-430 99 11.

Du är inte ensam – Gud är nära.

Med kärlek från redaktionen
/Tomas och Mia ♡

Varför bry sig om Jesus?

Jesus är centrum i den kristna tron. Genom hans liv, död och uppståndelse får vi den tydligaste bilden av vem Gud är och hur Gud ser på oss. Bibeln beskriver hur Gud av ren kärlek till dig och mig, blev människa i Jesus Kristus. Han kliver rakt in i vår verklighet – i kampen, bristerna, sorgen och allt som gör ont – och visar att Gud inte står på avstånd. ”Herren är nära alla som ropar, de som ärligt ropar till honom” Psaltaren 145:18 >>

Men berättelsen stannar inte där. Jesus visar också vägen vidare. Genom hans uppståndelse öppnas en ny start för varje människa – ett nytt liv tillsammans med Gud. Det är det Jesus talar om när han säger att vi kan ”födas på nytt” in i Guds rike. Läs mer i Johannesevangeliets tredje kapitel >>

Många tror att kristen tro handlar om att “goda människor hamnar i himlen och onda i helvetet”. Men i Bibeln är det tvärtom mycket enklare – och mycket mer befriande. Det är först när vi inser att vi inte klarar livet perfekt på egen hand, som vi kan ta emot det Gud ger. Det handlar inte om prestationer, poäng eller att lyckas vara tillräckligt bra. Det handlar om att ta emot Guds utsträckta hand – Jesus.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är ABC.jpg

Att leva som kristen – ABC

A – Acceptera att du är en syndare som behöver Guds nåd. Ingen av oss är perfekta. ”Alla har ju syndat och gått miste om härligheten från Gud.” Romarbrevet 3:23

B – Bekänn din tro på Jesus. Att han är Herre i ditt liv och att Gud uppväckte honom från de döda. ”Du blir räddad (frälst) om du med din mun bekänner Jesus som Herre över ditt liv och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda.” Romarbrevet 10:9

C – Cellsyn… Se dig själv som en del av Jesus (hans förlängda arm så att säga) på jorden, en levande cell i något större som kallas Guds församling. Vi hör ihop och vi behövs. ”Ni utgör alltså Kristi kropp, och var för sig är ni delar av den.” Första Korinthierbrevet 12:27

Jesus säger: ”Om du väljer att leva i mig, och mina ord (som du finner i Bibeln) förblir i dig, då kan du be om vad du vill (som stämmer överens med Guds vilja), och det ska ske. Min Fader blir ärad när du bär rikligt med frukt och på det sättet visar att du är min lärjunge (följare).” Johannesevangeliet 15:7

Tagged:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *